La invitatia KTO (Organizatia Nationala de Promovare a Turismului in Coreea de Sud) si Korean Air (cea mai mare companie aeriana din Coreea de Sud) am vizitat in perioada 19 – 25 aprilie aceasta tara incantatoare, una dintre cele mai dezvoltate tari din lume, Coreea de Sud. Pentru mine, a fost o experienta plina de surprize, o adevarata expeditie culturala care m-a ajutat sa simt cum diferentele, departe de a ridica bariere intre oameni, ne imbogatesc cu adevarat viata. Pe parcursul acestei saptamani petrecute in Coreea de Sud, totul a fost nou in jurul meu, de la mancare si obiceiuri la limba si sistemul de scriere. Dar adaptarea a fost usoara, mai ales datorita ajutorului primit de la localnici, de la ghizi pana la chelneritele ce ne serveau in restaurante – toti oameni manierati si respectuosi.

Korean Air

Sloganul prin care se promoveaza Coreea de Sud, “Imagine your Korea”, mi-a demonstrat ca imaginatia nu e punctul meu forte. Am asteptat prea putin de la aceasta excursie, am primit prea mult. Pe parcursul a doar 7 zile m-am convins de puterea invingatoare a imaginatiei coreenilor. Pentru ca ei gandesc precum Picasso: „Tot ceea ce iti poti imagina este real”. Iar rezultatele nu s-au lasat asteptate. Dupa doar cateva zeci de ani de munca asidua (atentie insa, coreenii sunt considerati cei mai muncitori oameni din lume), Coreea de Sud exceleaza in toate domeniile: de la stiinta si tehnologie la economie, educatie si cultura. Coreenii se mandresc cu aparatura electronica de ultima generatie, cu orase moderne, cu productia de masini si transportul feroviar de mare viteza. Iar faima produselor lor a trecut demult granitele tarii. Oricine a auzit de Samsung, cea mai mare companie producatoare de electronice din lume ca cifra de afaceri. Sau de Hyundai si Kia. De fapt, Coreea de Sud se afla pe locul al cincilea in lume printre cele mai mari tari producatoare de masini. Iar acestea sunt doar niste exemple. Pentru ca imaginatia coreenilor a devenit realitate in foarte multe domenii.

Sa sintetizezi o asemenea experienta in doar cateva randuri este imposibil. Dar si sa iti propui sa scrii tot ce ai aflat, simtit si trait intr-o tara cum e Coreea de Sud este un demers cu sanse mici de reusita. M-am gandit asadar sa scriu doar cateva franturi din aceasta calatorie, cat sa va fac curiosi sa o vizitati.

Primul contact cu aceasta cultura deosebita l-am avut in avion. Si nu ma refer la trasaturile fizice distincte ale stewardeselor, la uniforma lor aparte sau la salutul „Annyeonghaseyo”. Chiar dacă aveam asteptari mari, zburand la Business Class, tot m-a frapat mentalitatea angajatilor coreeni. Niciunul nu a dorit sa se opreasca pentru a-i poza. Dupa vreo 3 refuzuri, care mi s-au parut suspecte, am apelat la ajutorul lui Erdal, Managerul Korean Air pentru Europa de Est. Mi-a raspuns cu tact ca erau in timpul serviciului si faptul de a sta la o poza echivala cu lipsa de constiinciozitate in ceea ce priveste munca efectuata. Coreenii vor sa fie dedicati serviciului trup si suflet, in fiecare secunda pe care o petrec la locul de munca. Dar surprizele au fost din ce in ce mai mari. Amabilitatea si respectul stewardeselor fata de pasageri mi-au depasit toate asteptarile inainte de ora servirii mesei: acestea ingenuncheau in fata fiecarui pasager si ramaneau asa pana ce intreaga comanda era notata.

Zborul cu Korean Air mi-a oferit ocazia sa testez bucataria coreeana. Astfel, am savurat pentru prima data unul dintre preparatele culinare foarte apreciate de coreeni: bibimbap – un mix de orez, carne de vaca si legume (ciuperci, ceapa, castraveti etc). Bibimbap-ul se serveste de regula cu un sos picant numit “gochujang” dar eu am preferat sa pun doar putin ulei de susan. In Coreea de Sud se mananca in mod normal cu renumitele betisoare chinezesti, dovada clara a influentei culturii chineze. Aceste betisoare sunt foarte potrivite in bucataria coreeana intrucat majoritatea alimentelor sunt, de obicei, taiate in bucatele. Insa, din consideratie fata de pasageri, pe langa betisoare au fost puse si tacamurile europene.  Asa ca, de aceasta data, am preferat furculita. Ulterior insa, la toate mesele servite in restaurantele coreene, m-am straduit sa folosesc betisoarele. Manuirea acestor betisoare s-a dovedit o adevarata provocare, desi ghidul local ne-a invatat sa le folosim corect. Secretul consta insa in exercitiu.

Dupa aproximativ 10 ore de zbor (Istanbul – Seul), am aterizat pe cel mai mare aeroport din Coreea de Sud – Incheon International, situat  la 48 km vest de Seul. Prima impresie a fost pozitiva, nu degeaba Incheon a castigat premiul pentru cel mai bun aeroport din lume (Skytrax, 2009; dar si 9 premii consecutive oferite de Airport Council International pentru cele mai bune servicii intre anii 2005 – 2013). Un aeroport imens, bine organizat, curat, ce oferta multe servicii pasagerilor aflati in tranzit. Drumul pana in centrul orasului Seul a durat 1 ora, timp in care ghidul local ne-a furnizat informatii pretioase despre tara lui natala. Bineinteles, o istorie de mii de ani nu poate fi povestita in cateva cuvinte, asa ca ghidul s-a concentrat asupra prezentului. Datele generale precum suprafata Coreei de Sud (100.188 km patrati) si numarul de locuitori (aproximativ 50 milioane locuitori) s-au impletit cu informatii surprinzatoare precum cea referitoare la pretul mediu al unui apartament cu 3 camere in Seul (1 milion de USD!).

Pe masura ce ne apropiam de Seul, renumitul “miracol de pe Raul Han” a devenit vizibil ochilor nostri: la orizont au rasarit pe neasteptate o puzderie de zgarie nori, “Manhattan-ul din Seul”. Realizarea este cu atat mai uimitoare cu cat razboaiele din prima parte a secolului XX ruinasera complet aceasta zona. Turul panoramic al Seulului, capitala si cel mai mare oras al Coreei de Sud, s-a dovedit o incantare: stilul arhitectonic distinge Coreea de Sud de celelalte popoare asiatice. In Seul poti admira atat cladiri futuriste precum Dongdaemun Design Plaza si Yeongdong Curved Building, cat si constructii traditionale, cu un aer aristocrat, precum renumitele „hanok-uri” din Bukchon. Iar cel mai bun loc pentru a admira panorama intregului oras este turnul „N Seoul Tower” situat pe Muntele Namsan. Noi am avut parte de o zi cetoasa, deci vizibilitate redusa, insa scurta plimbare facuta pe varful Muntelui Namsan (in realitate, un deal mic) a fost agreabila si recompensatoare mai ales datorita numerosilor ciresi in floare.

Seul 3 Seul 4 Seul 5

Seul skyline Seul sunshine 2 Seul

Ceea ce atrage turistii in Coreea de Sud (doar in anul 2014 peste 12 milioane de turisti au vizitat aceasta tara) este diversitatea incredibila a obiectivelor sale turistice. Iar excursia noastra a inclus cate putin din toate: locuri si monumente inscrise in patrimoniul mondial UNESCO (sate, insule, temple, pagode, palate, fortarete etc), produse High-Tech, arhitectura moderna si traditionala, parcuri de distractie antrenante si peisaje naturale incantatoare (munte si mare), specialitati gastronomice delicioase, ceremonii traditionale si spectacole moderne, obiceiuri si traditii interesante, mall-uri de lux, tehnologie si produse medicale, ferme agricole si piete de peste zgomotoase, o istorie lunga si fascinanta si un prezent dinamic.

Turistii vin in numar mare sa viziteze Coreea de Sud mai ales toamna (din septembrie pana la mijlocul lunii noiembrie), cand puzderia de culori autumnale ce se schimba de la o zi la alta infrumuseteaza peisajul. Dar si primavara (sfarsitul lunii martie – sfarsitul lunii mai) este un anotimp foarte apreciat datorita infloririi ciresilor (e adevarat insa ca Japonia atrage mult mai multi turisti datorita acestui spectacol al naturii). Asa ca m-am bucurat ca perioada vizitei mele a coincis cu acest anotimp incantator. In afara de primele doua zile, cand am avut parte de ploi reci, in celelalte zile ne-am bucurat atat de o clima placuta cat si de ciresii infloriti si alte flori splendide (cele mai numeroase erau azaleele de diferite culori: roz, rosii sau albe). Din iunie pana la inceputul lui septembrie este o vara calduroasa preferata de turistii care vor sa faca plaja (si au de unde alege avand in vedere ca tara este inconjurată din trei parti de apa, plajele fiind numeroase). Iarna (mijlocul lunii noiembrie – mijlocul lunii martie) este rece insa, fiind o tara muntoasa, Coreea de Sud atrage turistii dornici de schi in zone deosebite. Si nu numai turistii aleg Coreea de Sud iarna, chiar si Comitetului International Olimpic a ales ca Jocurile olimpice de iarna din 2018 sa aiba loc in Coreea de Sud!

Spring in South Korea (1) Spring in South Korea

Dintre cele 11 locuri si monumente inscrise in patromoniul mondial UNESCO am vizitat 4: Palatul regal Gyeongbokgung (Seul), Grota Seokguram & templul Bulguksa (pe Muntele Toham, la sud de Gyeongju), satul traditional ”Hahoe” (Andong) si Sanctuarul Jongmyo (Seul). Sunt cateva atractii de vazut neaparat in Coreea de Sud. Au fost declarate Patrimoniu cultural intangibil al umanitatii atat datorita semnificatiei istorice cat si valorii culturale deosebite. Sunt o dovada a ingeniozitatii, rafinamentului si unicitatii.

In timp ce ma plimbam prin curtea Palatului regal, cel mai mare palat din Seul, ce contine mai multe cladiri regale traditionale, porti de piatra impunatoare si curti interioare elegante, mi-am putut imagina cum era viata in timpul dinastiei Joseon, dinastie ce a domnit in peninsula coreeana intre anii 1392 si 1910. Iar ceremonia de schimbare a garzii, mult asteptata de turistii veniti din toate colturile lumii, a fost punctul culminant.

Vizita Muzeului National de Folclor al Coreei, de langa Palatul regal, mi-a imbogatit cunostintele despre „hankul”, „kimchi” si „ondol”. Vorbesc limbi straine? Sa detaliez atunci. „Hankul” sau „Hangul” este alfabetul coreean creat la mijlocul secolului al XV-lea e.n de imparatul Sejong din dinastia Yi. Cele 28 de litere ale alfabetului sunt usor de invatat (in general, pot fi invatate in doar 10 zile), spre deosebire de caracterele chinezesti. In plus, fiecare litera reprezinta cu acuratete un anumit sunet astfel incat, daca stii alfabetul, poti citi corect orice cuvant scris in hankul. In cadrul Muzeului erau puse la dispozitia vizitatorilor cateva metode interactive de a invata alfabetul, asa ca am reusit chiar sa invatam cateva cuvinte simple. Apoi, am aflat mai multe lucruri despre renumitul preparat „kimchi”. Ghidul ne spusese deja cateva lucruri despre „indispensabilul kimchi”. De fapt, nu a existat masa in Coreea fara o portie de „kimchi”. Exista peste 200 de feluri de kimchi, sau legume murate, care se diferentiaza in functie de ingredientele principale (varza, ridichi, castraveti etc.) sau secundare (usturoi, ardei iute, ghimbir etc.), timpul de fermentatie, precum si in functie de temperatura la care sunt pregatite. M-am obisnuit repede cu gustul distinct de kimchi, mai ales ca am servit de multe ori „radish kimchi” si „cabbage kimchi”. Am aflat de la ghid ca majoritatea coreenilor au doua frigidere, unul pentru alimentele obisnuite si altul special pentru „kimchi” – asta din cauza mirosului puternic. Managerul Korean Air chiar glumea ca recunoaste imediat bagajele de cala ale coreenilor – dupa mirosul inconfundabil de „kimchi”. Un alt produs coreean tipic este ingeniosul „ondol” – sistemul de incalzire ascuns sub podea. Vazusem deja in timp ce am vizitat Palatul regal Gyeongbokgung cateva cladiri cu instalatii de incalzire prin pardoseala, iar la Muzeul National de Folclor am aflat mai multe detalii despre modul de functionare. Mi s-a parut interesant ca acest sistem de incalzire a influentat profund stilul de viata coreean. Astfel, am aflat de la ghid ca majoritatea coreenilor prefera sa-si desfasoare toate activitatile (sa manance, sa stea impreuna cu musafirii, sa doarma) pe podea. Am avut si noi parte de aceasta experienta inedita de mai multe ori pe parcursul saptamanii petrecute in Coreea de Sud.

Kimchi Alfabetul Hankul

O alta experienta autentica a fost vizita pietei de peste Jagalchi din Busan. Este cea mai mare piata de peste din Coreea de Sud. Atrage deopotriva localnici si turisti veniti din intreaga lume pentru a cumpara, gusta sau doar privi sutele de feluri de peste si alte vietuitoare marine care se comercializeaza aici. Am incercat sa identific cat mai multe specii din acest „acvariu” imens dar am reusit sa recunosc destul de putine: caracatite, raci, creveti, scoici, melci. Erau insa multe alte vietati ciudate precum viermi marini, pestele cu cap de sarpe, castraveti-de-mare, pestele-balon si multe altele. Coreenii iubesc toate „produsele” marii si mananca tot ce misca in apa (in afara doar de vasele de croaziera!). Vizita a inclus si un pranz cu delicatese locale. Singurul fel de care nu m-am putut atinge a fost cel de tentacule de caracatita care inca miscau in farfurie!

Busan - Jagalchi Fishery Market 1 (3) Busan - Jagalchi Fishery Market 1 (4) Busan - Jagalchi Fishery Market 1 (7) Busan - Jagalchi Fishery Market 1 (8) Busan - Jagalchi Fishery Market 1 (9) Busan - Jagalchi Fishery Market 1 (10) Busan - Jagalchi Fishery Market 1 Busan - Jagalchi Fishery Market 1 (1) Busan - Jagalchi Fishery Market 1 (6)

Dupa vizitarea orasului Busan, al doilea oras ca marime din Coreea de Sud, am explorat orasul Gyeongju – vechea capitala a dinastiei Silla (57 i.Hr. – 935 d.Hr), dinastia care a condus la unificarea Peninsulei Coreene pentru prima data in istorie (668 d.Hr.). Zona a fost declarata Patrimoniu UNESCO intrucat contine multe vestigii remarcabile care dateaza in principal din perioada dintre secolele VII si X: pagode, statui, temple, palate, morminte regale precum si alte artefacte culturale ramase din perioada regatului Silla. Remarcabil este Parcul tumulilor, trei situri cu morminte regale ce au forma domurilor sau mormanelor de pamant. In interiorul unor morminte au fost descoperite artefacte pretioase.

Plimbarea prin satul „Hahoe”, comoara din Andong, a fost ca o vizita intr-un muzeu in aer liber. Satul, intemeiat de membrii clanului Pungsan Ryu in urma cu peste 600 de ani, este inca locuit de descendentii acestora. Localizarea este ideala, satul fiind inconjurat de munti, raul Nakdonggang si o frumoasa padure de pini. Dar valoarea acestui loc inscris pe lista patrimoniului mondial UNESCO este data de frumusetea caselor (atat cele nobiliare cat si cele ale oamenilor simpli), de stilul de viata traditional transmis din generatie in generatie si de obiceiurile folclorice deosebite (printre care, cel mai cunoscut, dansul cu masti). Nu intamplator regina Elisabeta a II-a, care a vizitat satul in anul 1999, l-a indragit imediat.

Hahoe Folk Village 1 Hahoe Folk Village 2 Hahoe Folk Village 3 Hahoe Folk Village 4 Hahoe Folk Village 5 Hahoe Folk Village 6 Hahoe Folk Village 7

In penultima zi petrecuta in Coreea de Sud am avut inclus in program un loc ce evoca amintiri dureroase: DMZ  sau Zona demilitarizata dintre Coreea de Nord si Coreea de Sud, stabilita in anul 1953, odata cu incheierea razboiului din Coreea. Ghidul ne informase in prealabil ca pentru a vizita aceasta zona aveam nevoie de pasaport. Ne-am oprit intai la Observatorul Dora de unde am putut privi atat spre zona demilitarizata cat si spre Coreea de Nord.  Apoi, am calatorit cu un tren de dimensiuni reduse prin cel de-al treilea tunel de infiltrare nord-coreean, construit de nord-coreeni cu intentia de a invada pe ascuns Coreea de Sud. Tunelul a fost pastrat ca in ziua descoperirii lui, am vazut inclusiv urme de gloante, fiind un sumbru memento al luptei dintre Coreea de Nord si Coreea de Sud. Filmul documentar despre conflictele sangeroase dintre cele 2 tari, rulat intr-o sala micuta, a fost tulburator. Este o experienta care te trezeste la realitate. Pentru ca aici realizezi ca sangeroasele conflicte dintre oameni, oricat de absurde si dezgustatoare ar fi, fac parte din prezentul multor oameni, nu sunt doar o fila de istorie.

DMZ (8) DMZ (9) DMZ (10) DMZ

Excursia in Coreea de Sud a fost „condimentata” cu obiective turistice foarte apreciate de iubitorii de distractii precum Parcul tematic Lotte World Adventure (ce include cel mai mare parc de distractii de interior din lume, un parc de distractii in aer liber, magazine si numeroase facilitati sportive) si spectacolul non-verbal „Nanta” (impresionantul spectacol a fost deja prezentat in sute de orase din peste 50 de tari). Dar nu au lipsit nici obiectivele High-Tech, programul incluzand vizite la Samsung Delight (un magazin de prezentare al celor mai noi si inovatoare produse Samsung, inclusiv prototipuri pentru ceea ce se doreste a fi viitorul tehnologiei) si Digital Pavilion (in acest loc ce gazduieste tehnologie de ultima ora am asistat, printre altele, la un dans al robotilor).

Lotte World 1 (21) Lotte World 2 Lotte World 3 Lotte World 4

Dupa o saptamana plina de vizite si experiente captivante mi-am dat seama ca mai erau multe alte obiective de vazut si experimentat in Coreea de Sud. Asa ca mi-am propus sa revin in aceasta tara care mi-a oferit atat de multe surprize frumoase.

Tuturor celor care au facut posibila aceasta excursie, le spun un sincer „kamsahamnida!” (multumesc mult!)

Daca visati sa explorati aceasta destinatie pentru a-i descoperi secretele, urmariti in continuare ofertele agentiei Paralela 45. In curand, vom avea circuite in Coreea de Sud in cele mai impresionante anotimpuri: toamna (pentru a va delecta cu incendiarele culori de galben, portocaliu si rosu ale copacilor cu frunze cazatoare) si primavara (pentru a admira inflorirea ciresilor).

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

  • eighteen + 1 =